Wat is mindfulness?

Mindfulness

Mindfulness betekent simpelweg: volledig bewust zijn van de huidige ervaring. Je kunt het woord ‘mindfulness’ vertalen met ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’. Uit deze woorden spreekt openheid. Aandachtigheid richt zich vooral op opmerken. Dit is iets anders dan ‘aandacht’ en ‘concentratie’, waarbij je je richt op één onderwerp.

Door in je dagelijks leven opmerkzaam te zijn, vergroot je de kans de teugels in handen te houden wanneer er veel van je gevraagd wordt. In plaats van op de automatische piloot te reageren wanneer een stressvolle situatie ontstaat, neem je een moment om even te kijken wat de situatie eigenlijk van je vraagt. Zo kan je een bewuste keuze maken over de vervolg reactie.

Veschillende onderzoeken hebben aangetoond dat mindfulness een  effectieve methode is bij stress, angst, depressie en verslavend gedrag. Mindfulness kan zelfs een positief effect hebben op fysieke problemen zoals hypertensie, hart- en vaatziekten en chronische pijn.

Mindfulness training

Mindfulness is een vaardigheid die je kunt oefenen. Hiervoor is de mindfulness training ontworpen (officieel: Mindfulness Based Stress Reduction training). De Amerikaan Jon Kabat-Zinn heeft mindfulness met Westerse psychologische inzichten verenigd tot de 8-weekse mindfulness training, welke nu al meer dan 35 jaar bestaat. De training is door veelvuldig wetenschappelijk onderzoek bewezen effectief gebleken.

De training wordt gegeven aan een groep van 8-12 personen en bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2,5 uur en een stiltedag van 5 uur. Daarnaast is een belangrijk onderdeel van de training de oefeningen thuis (ongeveer een uur per dag). Voor de training geldt, dat hoe meer je zelf in de training stopt, door bijvoorbeeld ook thuis de oefeningen te doen, hoe groter de kans is dat je de vruchten van de training plukt.

Onderdelen van de 8-weekse mindfulnesstraining zijn:

  • Begeleide aandachts- en meditatieoefeningen
  • Eenvoudige bewegingsoefeningen
  • Oefeningen om aandachtiger aanwezig te zijn in het dagelijks leven
  • Zitmeditatie
  • Loopmeditatie
  • Uitleg over invloed van stress en negatief denken
  • Nabespreken en uitwisselen van ervaringen in de groep