Nieuwsbrief april 2016

Header


Nieuwsbrief april 2016
Foto sanneEen maand geleden heb ik een reis gemaakt door het indrukwekkende India. Juist daar ben ik weer mooie praktijkvoorbeelden tegengekomen van mindfulness, waarover in deze nieuwsbrief meer.

Ondertussen ben ik weer terug in Nederland en kijk ik erg uit naar al weer mijn vierde mindfulness training die op 11 mei start. Ben je geïnteresseerd om mee te doen? Klik dan hier voor meer informatie of om je aan te melden

Kijken zonder oordelen
India heb ik ervaren als een heerlijk land. Het is ook een land waar ik bij uitstek heb ervaren hoe bepalend mijn eigen oordelen zijn voor de manier waarop ik naar de wereld kijk. Als ik bijvoorbeeld gezinnen op straat zag leven, bekroop mij al snel een gevoel van medelijden en wilde ik het liefst wegkijken. Maar soms was ik me bewust van mijn oordelen en won mijn nieuwsgierigheid het. Als ik dan beter keek, zag ik dat kleine kindjes op straat met even veel blijdschap spelen als mijn nichtje van twee uit Amsterdam. Door onze oordelen kunnen we een situatie dus op een compleet andere manier zien! Ons bewust worden van onze oordelen heeft dan ook een belangrijke plek in de mindfulness training. Bekijk dit fimpje als  je meer wilt weten over mindfulness en oordelen.

Wat stress doet met ons denken
Op een vliegveld in India ontstond een tafereel wat voor mij prachtig ons denkend vermogen onder stress typeert. Foto tunnelIemand was te laat voor zijn vlucht en wilde zo snel mogelijk naar de gate. Hij koos een loopband om zijn tocht te versnellen, maar in de stress koos hij net de band met tegengestelde richting. In plaats van terug te lopen en de goede band te kiezen, besloot hij stug door te gaan en met twee tassen en een koffer zijn weg te vervolgen. Al slalommend om zijn tegenliggers baande hij zich een weg naar de andere kant.

Onder stress zijn we vaak zo gefocust op een bepaald idee of doel, dat we alles wat buiten dat idee valt, niet waarnemen. Er zijn wel alternatieven maar we zien ze vaak niet meer. Mindfulness leert je de signalen van stress te herkennen en ruimte te creëren om een stap terug te doen. Zo zie je vanuit daar weer alternatieven en kan je vervolgens een bewuste keuze maken.

Agenda
8-weekse mindfulness training (MBSR)
De volgende 8-weekse training start op woensdagavond 11 mei. Wil je je aanmelden? Klik dan hier.

Terugkombijeenkomsten
Voor mensen die in het verleden (bij mij of ergens anders) een mindfulness training hebben gevolgd, bied ik gedurende het jaar een aantal terugkomdagen en -avonden aan.  Het programma staat in het teken van samen oefenen. Ook is er tijd om ervaringen uit te wisselen over mindfulness in het dagelijks leven. Klik hier voor meer info en aanmelden.